প্ৰসংগ : শিশু নাটক

লেখক- ড° মৃণাল জ্যোতি গোস্বামী

শিশু নাটক বুলি ক’লে আমি কোনখিনি নাটকৰ কথা বুজিম সেই প্ৰশ্নটো লৈয়েই বহু মতবিৰোধ থকা দেখা যায়৷ সাধাৰণতে শিশু নাটক বুলিলে শিশুৱে অভিনয় কৰা নাটকসমূহৰ কথাই ভবা যায় যদিও সাম্প্ৰতিক সময়ত তাৰ অৰ্থৰ বিস্তাৰ ঘটিছে৷ সম্প্ৰতি শিশু নাটকক মুলতঃ দুভাগত ভাগ কৰিব পাৰি— (১) শিশুৰ দ্বাৰা অভিনীত নাটক আৰু (২) শিশুৰ বাবে ৰচিত নাটক। দুয়োবিধ নাটক দেখাত একে যেন লাগিলেও কিন্তু একে নাটক নহয়। এই কথাখিনি আলোচনা কৰাৰ পূৰ্বে শিশু নাটকক কেনেদৰে সংজ্ঞায়িত কৰিব পাৰি চোৱা যাওঁক—
• শিশু নাটকক অভিনয় খেল হিচাপে : শিশু নাটক বুলিলে শিশুৱে অংশগ্ৰহণ কৰা কল্পনাপ্ৰসূত আৰু সৃষ্টিশীল খেলা-ধূলাৰ কাৰ্য্যকলাপক বুজায়। ইয়াত শিশুৱে নিজৰ কল্পনাশক্তিক ব্যৱহাৰ কৰি দৃশ্যপট সৃষ্টি আৰু অভিনয় কৰা, বিভিন্ন ভূমিকা গ্ৰহণ কৰা আৰু বিশ্বাস কৰা খেলত লিপ্ত হোৱা আদি জড়িত হৈ থাকে। শিশু নাটকৰ দ্বাৰা শিশুৱে নিজৰ চৌপাশৰ জগতখন অন্বেষণ কৰে, বুজিব পাৰে; সামাজিক আৰু আৱেগিক দক্ষতা বিকাশ কৰিব পাৰে আৰু খেলৰ জৰিয়তে নিজকে প্ৰকাশ কৰিব পাৰে।
• নাট্য পৰিবেশন হিচাপে শিশু নাটক : নাট্য পৰিবেশনৰ প্ৰেক্ষাপটত শিশু নাটক বুলিলে মঞ্চত অভিনয় আৰু পৰিবেশনত শিশুক জড়িত কৰোৱাক বুজায়। ইয়াত শিশুৱে তেওঁলোকৰ বয়সৰ গোটৰ বাবে বিশেষভাৱে ডিজাইন কৰা নাটক, স্কিট বা পৰিবেশনত অংশগ্ৰহণ কৰা কথাটো জড়িত হৈ থাকে। এই অৰ্থত শিশু নাট্যই দৰ্শকৰ সন্মুখত আখৰা আৰু পৰিবেশনৰ প্ৰক্ৰিয়াৰ জৰিয়তে অভিনয় দক্ষতা, মঞ্চৰ উপস্থিতি আৰু আত্মবিশ্বাস গঢ়ি তোলাৰ ওপৰত গুৰুত্ব আৰোপ কৰা হয়।
• নাট্য শিক্ষাৰ শাখা হিচাপে শিশু নাটক : শিশু নাটক নাট্য শিক্ষাৰ বিশেষ ক্ষেত্ৰকো বুজাব পাৰি; ই শিশুক নাট্য দক্ষতা আৰু কৌশল শিকোৱাত গুৰুত্ব আৰোপ কৰে। ইয়াত গাঁথনিগত নাট্য কাৰ্য্যকলাপ, কৰ্মশালা আৰু পাঠ জড়িত হৈ থাকে৷ এইবোৰৰ লক্ষ্য হৈছে নাট্য অন্বেষণৰ জৰিয়তে শিশুৰ সৃষ্টিশীলতা, আত্মবিশ্বাস, যোগাযোগ দক্ষতা আৰু দলীয় কাম-কাজত অংশগ্ৰহণ কৰাৰ মানসিকতা গঢ়ি তোলা।
সামগ্ৰিকভাৱে শিশু নাট্যই শিশুৰ স্বতঃস্ফূৰ্ত কল্পনাপ্ৰসূত খেলা আৰু অভিনয় আৰু অভিনয়ৰ সৈতে জড়িত কৰা গাঁথনিগত নাট্য কাৰ্য্যকলাপ দুয়োটাকে সামৰি লয়। কল্পনাপ্ৰসূত খেলৰ জৰিয়তে হওক বা আনুষ্ঠানিক নাটক শিক্ষাৰ জৰিয়তে হওক, শিশুৰ বিকাশৰ লালন-পালনৰ ই এক মূল্যৱান মাধ্যম।
এতিয়া প্ৰশ্ন হ’ব পাৰে কি বৈশিষ্ট্যৰ বাবে আমি নাট্য প্ৰযোজনাটি বা অনুশীলনটি শিশু নাটক বুলি অভিহিত কৰিম৷ তেনে মূল বৈশিষ্ট্য কেইটামান হ’ল—
• অভিনয় খেলা : শিশু নাটকত শিশুৱে কোনোবা চৰিত্ৰ বা আন কিবা এটাৰ ভূমিকাত অভিনয় কৰা দেখা যায়। তেওঁলোকে ডাক্তৰ, শিক্ষক, ছুপাৰহিৰো, জীৱ-জন্তু, আনকি কাল্পনিক চৰিত্ৰৰ ভূমিকাও গ্ৰহণ কৰিব পাৰে। এই কল্পনাপ্ৰসূত নাটকখনে তেওঁলোকক বিভিন্ন দৃষ্টিভংগী আৰু অভিজ্ঞতা অন্বেষণ কৰিবলৈ ধাৰণা প্ৰদান কৰে৷
• গল্প কোৱা : নাটকীয় খেলৰ সময়ত শিশুসকলে প্ৰায়ে আখ্যান বা কাহিনীভাগ সৃষ্টি কৰে। তেওঁলোকে কল্পনাপ্ৰসূত কাহিনী আৰু দৃশ্যপট বোৱাই কাহিনীভাগ, পৰিৱেশ আৰু চৰিত্ৰ বিকশিত কৰে। ইয়াৰ ফলত গল্প কোৱাৰ দ্বাৰা তেওঁলোকৰ ভাষা দক্ষতা, সৃষ্টিশীলতা আৰু জ্ঞানমূলক ক্ষমতা বৃদ্ধি পায়।
• ভূমিকা পালন : শিশুৱে বিভিন্ন ভূমিকা গ্ৰহণ কৰে আৰু বিভিন্ন দৃশ্যাংশৰ অভিনয় কৰে। তেওঁলোকে বাস্তৱ জীৱনৰ পৰিস্থিতি, সম্পৰ্ক আৰু পাৰস্পৰিক ক্ৰিয়াৰ অনুকৰণ কৰে, যাৰ ফলত তেওঁলোকে বিভিন্ন ভূমিকা (চৰিত্ৰ, উপস্থাপন আদি)ত নিজকে পৰীক্ষা-নিৰীক্ষা কৰিব পাৰে আৰু সামাজিক আৰু আৱেগিক বুজাবুজি গঢ়ি তোলে।
• প্ৰপ আৰু সাজ-পোছাকৰ ব্যৱহাৰ : শিশুৱে প্ৰায়ে তেওঁলোকৰ নাটকীয় খেলত প্ৰপ আৰু সাজ-পোছাক অন্তৰ্ভুক্ত কৰে। এই সঁজুলিবোৰে তেওঁলোকক তেওঁলোকৰ কাল্পনিক জগতখনক জীৱন্ত কৰি তোলাত সহায় কৰে আৰু তেওঁলোকৰ ভূমিকাৰ প্ৰামাণ্যতা বৃদ্ধি কৰে। প্ৰপ আৰু সাজ-পোছাকৰ ভিতৰত টুপী, মাস্ক, খেলনা, ঘৰুৱা সামগ্ৰী বা তেওঁলোকে নিজে সৃষ্টি কৰা যি কোনো বস্তু থাকিব পাৰে।
• আৱেগিক প্ৰকাশ : শিশু নাট্যই শিশুসকলক বহুতো আৱেগ অন্বেষণ আৰু প্ৰকাশ কৰাৰ এক পথ প্ৰদান কৰে। তেওঁলোকে নিজৰ চৰিত্ৰৰ জৰিয়তে আনন্দ, দুখ, ভয়, উত্তেজনা বা খং অনুভৱ কৰিব পাৰে৷ যাৰ ফলত তেওঁলোকে নিজৰ আৱেগক নিৰাপদ আৰু নিয়ন্ত্ৰিত পৰিৱেশত বুজিবলৈ আৰু প্ৰক্ৰিয়াকৰণত সহায় কৰিব পাৰে।
• সহযোগিতামূলক খেল : শিশু নাটকত সঘনাই সমনীয়াৰ সৈতে সহযোগিতা জড়িত হৈ থাকে। শিশুৱে ইন্টাৰেক্টিভ খেলত লিপ্ত হয়, বিভিন্ন ভূমিকা গ্ৰহণ কৰে আৰু ইজনে সিজনৰ লগত যোগাযোগ কৰে। এই সহযোগিতামূলক নাটকখনে দলীয় কাম, আলোচনা আৰু ভাগ-বতৰা কৰা, পাল পাতি লোৱা আৰু সংঘাত সমাধানৰ দৰে সামাজিক দক্ষতাৰ বিকাশক উৎসাহিত কৰে।
• নমনীয়তা আৰু অভিযোজন ক্ষমতা : শিশু নাটক অতি নমনীয় আৰু অভিযোজনযোগ্য। শিশুৱে নিজৰ খেলৰ পৰিস্থিতি স্বতঃস্ফূৰ্তভাৱে সৃষ্টি আৰু পৰিৱৰ্তন কৰিব পাৰে৷ নিজৰ আগ্ৰহ, ধাৰণা আৰু আনৰ ইনপুটৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি সেইবোৰৰ সামঞ্জস্য ৰাখি তেনে কাৰ্য সমাপন কৰা হয়। এই নমনীয়তাই তেওঁলোকৰ সৃষ্টিশীলতা, সমস্যা সমাধানৰ দক্ষতা আৰু নতুন পৰিস্থিতিৰ সৈতে খাপ খুৱাব পৰা ক্ষমতাক লালন-পালন কৰে।
• অগাঁথনিহীন আৰু মুক্ত-সমাপ্ত : শিশু নাটক প্ৰায়ে অগাঁথনিহীন আৰু মুকলি-সমাপ্ত হয়৷ ইয়াৰ ফলত শিশুৱে তেওঁলোকৰ খেলৰ দিশ আৰু গতিৰ ওপৰত নিয়ন্ত্ৰণ ৰাখিব পাৰে। কোনো কঠিন নিয়ম বা পূৰ্বনিৰ্ধাৰিত ফলাফল নথকাৰ ফলত শিশুৱে নিজৰ সৃষ্টিশীলতা, কল্পনাশক্তি আৰু স্ব-অন্বেষণ কৰিব পাৰে।
• বিকাশৰ দিশৰ পৰা উপযুক্ত : শিশু নাটক সৰু ল’ৰা-ছোৱালীৰ বিকাশৰ প্ৰয়োজনীয়তাৰ সৈতে মিল খায়। ই তেওঁলোকৰ জ্ঞানমূলক, সামাজিক, আৱেগিক আৰু শাৰীৰিক বৃদ্ধিত সহায় কৰে। নাটকীয় খেলৰ জৰিয়তে শিশুৱে ভাষা বিকাশ, আৱেগিক নিয়ন্ত্ৰণ, সহানুভূতি, সমস্যা সমাধানৰ ক্ষমতা আদি প্ৰয়োজনীয় দক্ষতা আহৰণ কৰে।
• আনন্দ আৰু মজা : শিশু নাটক শিশুৰ বাবে সহজাতভাৱে উপভোগ্য আৰু মজাৰ হ’ব লাগে। ই তেওঁলোকক চঞ্চলতা, স্বতঃস্ফূৰ্ততা আৰু সৃষ্টিশীলতাত লিপ্ত হ’বলৈ অনুমতি দিয়ে। শিশু নাটকৰ পৰা পোৱা আনন্দই শিশুৰ বাবে এক ইতিবাচক আৰু সমৃদ্ধিশালী অভিজ্ঞতাত অৰিহণা যোগায়।
শিশু নাটকৰ এই বৈশিষ্ট্যসমূহ বুজি পালেহে অভিভাৱক, যত্ন লোৱা লোক আৰু শিক্ষাবিদসকলে ইয়াৰ মূল্যৰ শলাগ ল’ব পাৰে আৰু কল্পনাপ্ৰসূত খেলত শিশুৰ অংশগ্ৰহণক সমৰ্থন কৰিব পাৰে।
শিশুক পোনে পোনে কোনো নাটক কৰোৱাৰ পৰিৱৰ্তে উল্লিখিত দিশসমূহ গুৰুত্ব দি কিহৰ বাবে নাট্য প্ৰযোজনাটি সজোৱা হয় সেই দিশলৈ চকু দিলে আমাৰ আগত কেইটামান বিশেষ দিশ উদ্ভাসিত হয়৷ সেই কেইটা তলত ক্ৰমানুসাৰে উল্লেখ কৰা হ’ল—
• আৱেগিক বুদ্ধিমত্তা : নাটকীয় খেলত লিপ্ত হ’লে শিশুৱে নিজৰ আৱেগক নিৰাপদ আৰু সহায়ক পৰিৱেশত নিজকে প্ৰকাশ কৰিবলৈ যত্ন কৰিব পাৰে আৰু সেই পৰিৱেশ-পৰিস্থিতি বুজিব পাৰে। বিভিন্ন ভূমিকা গ্ৰহণ কৰি তেওঁলোকে সহানুভূতি শিকে, আৱেগিক স্থিতিস্থাপকতা গঢ়ি তোলে আৰু নিজৰ অনুভৱ পৰিচালনাৰ মূল্যৱান দক্ষতা আহৰণ কৰে।
• যোগাযোগ আৰু ভাষা দক্ষতা : ভূমিকা পালন আৰু কাহিনী কোৱা প্ৰক্ৰিয়াটোৱে শিশুসকলক ভাষা ফলপ্ৰসূভাৱে ব্যৱহাৰ কৰিবলৈ উৎসাহিত কৰে। তেওঁলোকে মৌখিক আৰু অমৌখিক যোগাযোগৰ অভ্যাস কৰে, শব্দভাণ্ডাৰ সম্প্ৰসাৰণ কৰে, শুনা দক্ষতা বৃদ্ধি কৰে আৰু নিজৰ চিন্তা আৰু ধাৰণাসমূহ সুসংহতভাৱে প্ৰকাশ কৰাৰ ক্ষমতা বিকাশ কৰে।
• সামাজিক পাৰস্পৰিক ক্ৰিয়া-কলাপ : শিশু নাটকত প্ৰায়ে আনৰ সৈতে সহযোগিতা আৰু আলোচনা জড়িত হৈ থাকে। বিভিন্ন ভূমিকা গ্ৰহণ কৰি আৰু সমনীয়াৰ সৈতে মত বিনিময় কৰি শিশুৱে কেনেকৈ ভাগ-বতৰা কৰিব লাগে, পাল পাতিব লাগে, সংঘাত সমাধান কৰিব লাগে আৰু সহানুভূতি, সন্মান আৰু সক্ৰিয় শ্ৰব্য আদি গুৰুত্বপূৰ্ণ সামাজিক দক্ষতা বিকাশ কৰে।
• সমস্যা সমাধান আৰু সমালোচনাত্মক চিন্তা : কল্পনাপ্ৰসূত খেলৰ জৰিয়তে শিশুৱে বিভিন্ন পৰিস্থিতিৰ সন্মুখীন হয় যাৰ বাবে তেওঁলোকে সমালোচনাত্মকভাৱে চিন্তা কৰিব লাগে, সিদ্ধান্ত ল’ব লাগে আৰু সৃষ্টিশীল সমাধান বিচাৰিব লাগে। তেওঁলোকে নিজৰ সমস্যা সমাধানৰ দক্ষতা, খাপ খুৱাব পৰা ক্ষমতা আৰু বাকচৰ বাহিৰত চিন্তা কৰাৰ ক্ষমতা বিকাশ কৰে।
• আত্মবিশ্বাস আৰু আত্মপ্ৰকাশ : শিশু নাটকে শিশুসকলক নিজৰ অনন্য পৰিচয় অন্বেষণ কৰাৰ আৰু নিজকে মুক্তভাৱে প্ৰকাশ কৰাৰ এক মঞ্চ প্ৰদান কৰে। বিভিন্ন ভূমিকা গ্ৰহণ কৰি আৰু বিভিন্ন আৱেগৰ সৈতে পৰীক্ষা-নিৰীক্ষা কৰি তেওঁলোকে আত্মবিশ্বাস লাভ কৰে, আত্মবোধ গঢ়ি তোলে আৰু নিজৰ শক্তি আৰু সামৰ্থ্য আৱিষ্কাৰ কৰে।

অভিভাৱক হিচাপে আপুনি শিশু নাটকক সক্ৰিয়ভাৱে সমৰ্থন আৰু উৎসাহিত কৰিব পাৰে৷ তেনে কাৰ্য সমাপন কৰিবলৈ আপুনি নিম্ন উল্লিখিত প্ৰক্ৰিয়াসমূহ প্ৰয়োগ কৰি চাব পাৰে—
• কল্পনাপ্ৰসূত খেলক উদ্দীপিত কৰা বিভিন্ন ধৰণৰ মুকলি খেলনা, সাজ-পোছাক, আৰু প্ৰপছ প্ৰদান কৰিব পাৰে।
• শিশুৱে নিজৰ মনৰ কথা প্ৰকাশ কৰাত আৰাম অনুভৱ কৰা এক নিৰাপদ আৰু সহায়ক পৰিৱেশ সৃষ্টি কৰিব পাৰে।
• আপোনাৰ শিশুৰ সৈতে ভূমিকা কেনে হ’ব পাৰে সেয়া বিশ্লেষণ কৰি তেওঁলোকে খেলা আৰু গল্প কোৱাৰ কাৰ্য্যকলাপত নিজকে জড়িত কৰিব পাৰে, লগতে বন্ধন আৰু ভাগ-বতৰা কৰা অভিজ্ঞতাক লালন-পালন কৰাত সহায় কৰিব পাৰে।
• নাটকীয় খেলৰ সময়ত শিশুসকলক তেওঁলোকৰ আৱেগসমূহ অন্বেষণ কৰিবলৈ আৰু তেওঁলোকৰ অভিজ্ঞতাসমূহ আলোচনা কৰিবলৈ উৎসাহিত কৰিব পাৰে।
• তেওঁলোকৰ প্ৰচেষ্টা আৰু সৃষ্টিশীলতাক স্বীকৃতি আৰু প্ৰশংসা কৰা, তেওঁলোকৰ আত্মসন্মান আৰু আত্মবিশ্বাস বৃদ্ধি কৰাত সহায় কৰিব পাৰে।
শিশু নাটকক আপোনাৰ শিশুৰ বিকাশৰ এক মূল্যৱান দিশ হিচাপে আঁকোৱালি লৈ আপুনি তেওঁলোকৰ আৱেগিক বৃদ্ধিৰ লালন-পালন কৰিব পাৰে, তেওঁলোকৰ যোগাযোগৰ দক্ষতা বৃদ্ধি কৰিব পাৰে আৰু তেওঁলোকৰ কল্পনাশক্তিক জগাই তুলিব পাৰে। আহক আমি সকলোৱে খেলৰ শক্তিক আকোৱালি ল’বলৈ উৎসাহিত কৰোঁ আৰু সন্তানক নিয়মিতভাৱে নাটকীয় কাৰ্য্যকলাপত লিপ্ত হোৱাৰ সুযোগ প্ৰদান কৰোঁ।

(টোকা : সম্প্ৰতি গৰমৰ বন্ধৰ সময়ত অসম চৰকাৰৰ পৃষ্ঠপোষকতাৰ লগত বিভিন্ন সক্ৰিয় নাট্য গ্ৰুপে অসমৰ বিভিন্ন ঠাইত শিশু নাট কৰ্মশালা আয়োজন কৰি আছে৷ বহু বছৰৰ পৰা এয়া দেখি অহা গৈছে৷ সেই প্ৰেক্ষাপটত শিশু নাটকনো কি, ইয়াৰ প্ৰয়োজনীয়তা কি সেই বিষয়ে কেইটিমান কথা আলোচনা কৰাৰ প্ৰাসংগিকতা লক্ষ্য কৰা গ’ল৷)

প্ৰসংগপুথি
Axline, Virginia M (1990). Dramatic Play in Childhood: Rehearsal for Life. Ballantine Books.
Edwards, Linda Carol (2010). The Creative Arts: A Process Approach for Teachers and Children. Pearson.
Elkind David (2007): The Power of Play: Learning What Comes Naturally. Da Capo Press.
Hoorn, Judith Van., Nourot, Patricia Monighan. and Scales, Barbara (2016). Play at the Center of the Curriculum. Pearson.
Jackson, Anthony and Vine, Chris (2013). Drama and Theatre in Education: A Research-based Handbook. Sense Publishers.
Kranowitz. Carol and Case. Jeffrey J. (1999). The Art of Dramatic Play: Creating Child-Centered Classrooms. Gryphon House.
Parten. Mildred (1932). Dramatic Play in Childhood: Rehearsal for Life. Free Press
Rogers, Sue (2012). Drama and Play in the Early Years: Supporting Learning and Development. Open University Press.
Slade, Peter (2015). The Power of Role: Drama and Education. Routledge
Zigler, Edward F., Singer, Dorothy G. and Bishop-Josef, Sandra J. (2004). Children’s Play: The Roots of Reading. Oxford University Press.

Subscribe
Notify of

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Don`t copy text!