পঞ্চম খণ্ড: অজামিল উপাখ্যান
৷৷পঞ্চম খণ্ড৷৷
৷৷অজামিল উপাখ্যান৷৷
৷৷প্ৰথম কীৰ্ত্তন৷৷
ঘোষা৷৷ জয় জগন্নাথ অনাথ বন্ধু
মাধৱ মুকুন্দ ৰাম৷৷১৩৷৷
পদ৷৷ হৰিৰ নামৰ শুনিয়ো মহিমা
সাৱধান কৰি চিত্ত৷
অজামিল নামে আছিল ব্ৰাহ্মণ
বেশ্যাত ভৈলা পতিত৷৷
বিপ্ৰৰ ঔৰসে বেশ্যাৰ গৰ্ভত
দশ পুত্ৰ জাত ভৈল৷
আতি দয়াতৰে কনিষ্ঠ পুত্ৰৰ
নাৰায়ণ নাম থৈল৷৷১৭৪৷৷
জাতি কুল ক্রিয়া সমস্তে তেজিল
মিলিল কৰ্ম্ম বিপাক৷
যত মহাপাপ সমস্ত সিজিল
পোষন্তে পুত্ৰ ভাৰ্য্যাক৷৷
অনেক অধৰ্ম্ম কৰন্তে বিপ্ৰৰ
আয়ু ভৈল সমাপত৷
ভয়ঙ্কৰ তিনি গোটা যমদূত
আগে ভৈল উপগত৷৷১৭৫৷৷
হাতে পাশজৰী চক্ষু টেৰ কৰি
থূলন্তৰ তাৰ জাঙ্গ৷
কৃষ্ণবৰ্ণ কায় দেখি ধাতু যায়
হাতত লোহাৰ ডাঙ্গ৷৷
ব্ৰাহ্মণক ধৰি জীৱ বাজ কৰি
বান্ধিলেক হাত তুলি৷
ভয়ে অজামিলে পুত্ৰক ডাকিল
আইস নাৰায়ণ বুলি৷৷১৭৬৷৷
মৰন্তে বিপ্ৰৰ মুখত শুনিয়া
হৰিৰ কীৰ্ত্তন বাণী৷
প্ৰভুনাম লৱৈ বুলি খেদি আইল
বিষ্ণুদূত চাৰি প্ৰাণী৷৷
যমৰ দূতক খেদায়া বিপ্ৰৰ
কাটিল বান্ধ হাতৰ৷
কোন তোম্ৰাসৱ বুলিয়া সোধয়
ডৰিয়া যম কিঙ্কৰ৷৷১৭৭৷৷
সৱাৰো সুন্দৰ শ্যাম কলেৱৰ
পীত বস্ত্ৰে আতি ৰঞ্জৈ৷
চাৰিৰো প্ৰসন্ন বদন মণ্ডলে
পূৰ্ণ চন্দ্ৰমাকো গঞ্জৈ৷৷
পদ্মপত্ৰ সম আয়ত লোচন
ভ্ৰূৱযুগে কৰৈ কান্তি৷
নাসা তিল ফুল অধৰ ৰাতুল
দশন মুকুতা পান্তি৷৷১৭৮৷৷
শিৰত ৰত্নৰ কিৰীটি কৰ্ণত
মকৰ কুণ্ডল জ্বলে৷
চাৰিৰো আজানু লম্বিত পদ্মৰ
মালা শোভা কৰৈ গলে৷৷
হিয়াত বিচিত্ৰ ৰত্ন বিৰচিত
গজমুকুতাৰ হাৰ৷
চাৰু চতুৰ্ভুজ কেয়ূৰ কঙ্কণে
কৰৈ আতি জাতিষ্কাৰ৷৷১৭৯৷৷
শঙ্খ চক্র গদা পদ্ম শাৰ্ঙ্গ ধনু
সৱে ধৰি আছা হাতে৷
ৰত্নৰ মেখলা কটি মাজে জ্বলৈ
সোণাৰ কিঙ্কিণী তাতে৷৷
কৰিকৰ সম উৰু নিৰুপম
পাৱ নৱ পদ্মকোষ৷
সমান বয়স চাৰিৰো দেখন্তে
মনত মিলৈ সন্তোষ৷৷১৮০৷৷
সূৰ্য্য সম সৱে জ্বলন্তে আছাহা
সমস্ত দিশ প্ৰকাশি৷
মহাপাপী ইটো বিপ্ৰক নেহন্তে
কিসক বাধিলা আসি৷৷
হেন শুনি হাসি চাৰি বিষ্ণুদূতে
দিলন্ত পাছে উত্তৰ৷
কোন পাপ পুণ্য একো নজানস
শুনৰে যম কিঙ্কৰ৷৷১৮১৷৷
মৰিবাৰ বেলা ইটো অজামিলে
নাৰায়ণ নাম লৈল৷
কোটি জনমৰ যত মহাপাপ
তাৰো প্ৰায়শ্চিত্ত ভৈল৷৷
ব্ৰহ্মবধ পিতৃ বধ সুৰাপান
অগম্যাগমন কৰৈ৷
গৰু তিৰী মাৰৈ সুৱৰ্ণক হৰৈ
মিত্ৰৰ দ্ৰোহ আচৰৈ৷৷১৮২৷৷
সংসাৰত যত আনো অসংখ্যাত
আছৈ মহা পাপীগণ৷
সৱাৰো এহিসে মুখ্য প্ৰায়শ্চিত্ত
হৰিৰ নাম কীৰ্ত্তন৷৷
মাধৱৰো মতি হোৱৈ তাক প্ৰতি
যি ফুৰৈ নাম সুমৰি৷
ইটো মোৰ দাস নছাড়ন্ত পাশ
ৰাখিয়া ফুৰন্ত হৰি৷৷১৮৩৷৷
৷৷ দ্বিতীয় কীৰ্ত্তন৷৷
ঘোষা৷৷ তাৰিয়া নিয়োক নাথ নাৰায়ণ
চৰণে শৰণ লৈলোঁ৷৷১৪৷৷
পদ৷৷ হৰিৰ কীৰ্ত্তনে মহা পাতকক
যিমতে কৰৈ নিৰ্য্যাণ৷
আন প্ৰায়শ্চিত্তে পৱিত্ৰ কৰিবে
নৱাৰৈ তাৰ সমান৷৷
যিটো পাতকৰ প্ৰায়শ্চিত্ত কৰৈ
দুনাই তাতে মন মজৈ৷
চিত্তৰ শোধন হৰিৰ কীৰ্ত্তন
পাপৰ আলু উভঞ্জৈ৷৷১৮৪৷৷
পুত্ৰ নাম ধৰি উপহাস্য কৰি
হেলাতো যি বোলৈ হৰি৷
তাহাৰো সমস্ত পাতক দহৱৈ
জানা আক নিষ্ঠ কৰি৷৷
পৰৈ বা পিছলৈ সৰ্পে বা দংশৱৈ
জ্বৰে তাপে পীড়া কৰৈ৷
এতেকতে যদি হৰি নাম লৱৈ
যম যাতনাতো তৰৈ৷৷১৮৫৷৷
হৰিনামে সৱ পাতক দহৱৈ
জ্ঞানে বা অজ্ঞানে বোলৈ৷
যেন হুতাশনে শুকান কাষ্ঠক
আতি অপ্ৰয়াসে পোলৈ৷৷
প্ৰমাদত থাকি যিটো হৰি বোলৈ
সিও সৱ দুখ তৰৈ৷
যেন মহৌষধি নজানি ভুঞ্জিলে
তাৰো গৰ্ভৰোগ হৰৈ৷৷১৮৬৷৷
প্ৰভুৰ নামৰ অনন্ত মহিমা
কতেক কহিবো আমি৷
হেন হৰিনাম লৈলেও বান্ধস
কিনো তোৰা অধোগামী৷৷
ব্ৰাহ্মণক এৰি প্ৰাণ ৰক্ষা কৰি
সত্বৰে ঐৰ অন্তৰ৷
শুনি দূতচয় হুয়া মহাভয়
পশিল যম নগৰ৷৷১৮৭৷৷
নাৰায়ণ নাম বুলিবাৰ পদে
নিস্তৰিল অজামিল৷
বিষ্ণুক চিন্তিয়া চতুৰ্ভুজ ৰূপে
বৈকুণ্ঠত আৰোহিল৷৷
পাছে দূতগণে যমৰ আগত
দুঃখ সাক্ষী দেয় কান্দি৷
কৈৰ চাৰি সিদ্ধে কাঢ়িয়া নিলেক
পাপীক আনন্তে বান্ধি৷৷১৮৮৷৷
সিটো অজামিলে বুলিলেক মাত্ৰ
আইস পুত্ৰ নাৰায়ণ৷
এতেকতে আসি কাঢ়িয়া লৈলেক
তযু আজ্ঞা কৰি ছন্ন৷৷
আমাসাৰ পৰা কাঢ়িয়া লৈবেক
কৈত অধিকাৰী আছে৷
হেন শুনি যমে বিষ্ণুক স্মৰিয়া
দূতক মাতিলা পাছে৷৷১৮৯৷৷
শুনা দূতগণ প্ৰভু নাৰায়ণ
আছন্ত জগত স্বামী৷
তাহান আজ্ঞাক শিৰত ধৰিয়া
প্ৰজাক নিয়মো আমি৷৷
তানে দূতচয় সদায়ে ভ্ৰময়
বৈষ্ণৱক ৰক্ষা কৰি৷
মাধৱৰ বেশ ভূষণে ভূষিত
হাতে চাৰি অস্ত্ৰ ধৰি৷৷১৯০৷৷
দেৱ ঋষি নৰ সিদ্ধ বিদ্যাধৰ
গন্ধৰ্ব্ব চাৰণগণে৷
হৰিৰ নামৰ গুপ্ত মহিমাক
তেসম্বো কেহো নজানে৷৷
ব্ৰহ্মা মনু হৰ কপিল কুমাৰ
শুক ভীষ্ম বলিৰায়৷
প্ৰহ্লাদ নাৰদ জনক আমিসি
বাহজন সমুদায়৷৷১৯১৷৷
পৰম গুপুত হৰিনাম ধৰ্ম্ম
জানি আছো শুদ্ধভাৱে৷
যাক আচৰিলে থাৱতে বসিয়া
দুৰ্ল্লভ মুকুতি পাৱে৷৷
হৰিত ভকতি কৰে সৰ্ব্বদায়
কৰিয়া কীৰ্ত্তন কৰ্ম্ম৷
মনুষ্য লোকত এহিমানে মাত্ৰ
পুৰুষৰ শ্ৰেষ্ঠ ধৰ্ম্ম৷৷১৯২৷৷
হৰিনাম ধৰ্ম্ম স্মৰণ মহিমা
দেখিয়ো দূত সম্প্ৰতি৷
পাপী অজামিলে নাৰায়ণ বুলি
পাইলে কেন সদ্গতি৷৷
হেন বিমৰিষি যিটো জ্ঞানীগণে
ফুৰৈ হৰিনাম গাই৷
কুল উদ্ধাৰিল আপুনো তৰিল
এৰাইল আহ্মাৰ দায়৷৷১৯৩৷৷
৷৷তৃতীয় কীৰ্ত্তন৷৷
ঘোষা৷৷ হৰি বোল হৰি বোল আহে লোকাই
হৰি বিনে নাই গতি৷৷১৫৷৷
পদ৷৷ হৰিৰ চৰণ চিন্তিয়া বেড়াৱৈ
হৰিনাম লৱৈ ডাকি৷
সিদ্ধ মুনিগণে তাৰ যশ গাৱৈ
প্ৰশংসে স্বৰ্গত থাকি৷
মাধৱৰ আসি কৌমুদকী গদা
ৰক্ষা কৰি ফুৰৈ তাক৷
তাহাৰ ওচৰ নচাপিবি কেহো
দূতগণ মোৰ হাক৷৷১৯৪৷৷
বৈষ্ণৱক দেখি আন্তৰি পলাইবি
ভয়ে চপৰাইবি মুণ্ড৷
নুহি মাধৱৰ গদাৰ কোবত
হুইবেক হাড় খুখুণ্ড৷৷
কীৰ্ত্তনৰ ধ্বনি যি থানত শুনি
তাৰ নচাপিবি পাশ৷
বিষ্ণু দূতচয় তথাতে থাকয়
কৰিবেক সৰ্ব্বনাশ৷৷১৯৫৷৷
যাহাৰ জিহ্বায়ে নোবোলৈ বিষ্ণুৰ
গুণ নাম সৰ্ব্বক্ষণ৷
যি জনৰ মনে হৃদয় পদ্মত
নিচিন্তৈ কৃষ্ণ চৰণ৷৷
যি জনৰ শিৰে নকৰৈ প্ৰণাম
কৃষ্ণৰ পদ কমলে৷
তাত মোৰ দায় নেৰিবি সদায়
বান্ধি আন হাতে গলে৷৷১৯৬৷৷
হৰি চৰণত সদায় বিমুখ
নুশুনৈ কৃষ্ণৰ কথা৷
মাধৱৰ একো কৃত্য নকৰয়
শ্ৰম কৰি ফুৰৈ বৃথা৷৷
কৃষ্ণৰ কীৰ্ত্তন নকৰি থাকয়
আনসে কথা চোবাই৷
সিটো পাপীষ্ঠক ঝাণ্টে বান্ধি আন
লোহাৰ ডাঙ্গে কোবাই৷৷১৯৭৷৷
নৰকৰ পথ ইটো গৃহবাস
আতেসে যাহাৰ ৰতি৷
ভাৰ্য্যাক পুত্ৰক পুষিবে যতনে
এড়ৈ ত্ৰিজগত পতি৷৷
বিষ্ণুৰ চৰণ নিচিন্তি সদায়ে
ধনকেসে কৰৈ ধ্যান৷
সিটো পাতকীক সুধিবে নলাগে
যাতনাক লাগি আন৷৷১৯৮৷৷
কৃষ্ণকথা এড়ি সাতে পাঞ্চে বেঢ়ি
আন কথা কই থাকে৷
অমৃতক এড়ি যেন বিষ্ঠা ভুঞ্জৈ
গাঁড়িশুকৰৰ জাকে৷৷
সিটো পাপীসৱ দৈৱে ভৈল হত
চিন্তে অপুনাৰ মাৰ৷
উপজি মৰিবে যাতনা ভুঞ্জিবে
নাহিকে তাৰ নিস্তাৰ৷৷১৯৯৷৷
বিষ্ণুৰ নামৰ মহিমা শুনিয়া
দূতগণ গৈল ডৰি৷
হৰি ভকতক দেখিবাক প্ৰতি
ডৰায় সেহি দিন ধৰি৷৷
শুক নিগদতি শুনা কুৰুপতি
কহিলো পৰম সাৰ৷
হৰিনাম বিনা পাপ সাগৰত
কাহাৰো নাহি নিস্তাৰ৷৷২০০৷৷
মহা যোগীজনো ব্ৰহ্ম চিন্তে যদি
হৰিৰ নাম নলৱৈ৷
সিয়ো ভ্ৰষ্ট হুয়া সংসাৰত পৰৈ
চাৰি বেদে হেন কৱৈ৷৷
ধৰ্ম্ম অৰ্থ কাম যিটো অভিলাষে
যি চাৱৈ মোক্ষৰ পথ৷
সিও হৰি নাম কীৰ্ত্তন কৰিয়া
পাৱৈ সৱ মনোৰথ৷৷২০১৷৷
নামৰ মহিমা নজানি ঋষিয়ে
আন প্ৰায়শ্চিত্ত বিহৈ৷
মৃত সঞ্জীৱনী নজানিয়া বৈদ্যে
আন ঔষধক দিয়ৈ৷৷
জগতৰে মোক্ষ হৈবেক বুলিয়া
জানিয়া যিটো নকৱৈ৷
সংসাৰ দুৰ্ল্লভ হেন হৰিনাম
হেলাতে কতো নলৱৈ৷৷২০২৷৷
হৰিৰ নামৰ গোপ্য মহিমাক
পূৰ্ব্বত অগস্তি ঋষি৷
মলয় গিৰিত বিষ্ণুক অৰ্চন্তে
কহিলা মোত হৰিষি৷৷
নাহি কাল দেশ নিয়ম ইহাত
অশৌচতো নাহি দোষ৷
শয়নে ভোজনে সদা হৰি বোলা
এড়িয়া আন আক্রোশ৷৷২০৩৷৷
হৰি হেন ইটো দুগুটি অক্ষৰ
জিহ্বা অগ্ৰে থাকৈ যাৰ৷
গঙ্গা গয়া কাশী প্ৰয়াগ সেতুক
যাইবাক নলাগৈ তাৰ৷৷
কৃষ্ণৰ কিঙ্কৰে ভণিল শঙ্কৰে
এড়া সৱে আন কাম৷
আলজাল এড়ি পাপক সংহৰি
ডাকি বোলা ৰাম ৰাম৷৷২০৪৷৷
৷৷চতুৰ্থ কীৰ্ত্তন৷৷
ঘোষা৷৷ জয় নিৰঞ্জন পাতক ভঞ্জন
মাধৱ মুকুন্দ ৰাম৷৷১৬৷৷
পদ৷৷ পৰম মঙ্গল হৰিনাম ধৰ্ম্ম
যাহাৰ থাকৈ মুখত৷
তাৰ তেতিক্ষণে ভষ্ম হুয়া যায়
মহাপাপ কোটি শত৷৷
তাৱদেকে মহা পাতক হস্তীৰ
থাকৈ মহা গৰ্ব্বমদ৷
যাৱে ৰামনাম প্ৰমত্ত সিংহৰ
নুশুনৈ ধ্বনি শবদ৷৷২০৫৷৷
ৰাম হেন ইটো দুগুটি অক্ষৰ
সদায়ে আদৰি গাৱৈ৷
সংসাৰ সাগৰ তৰি সিটো নৰে
দুৰ্ল্লভ মোক্ষক পাৱৈ৷৷
হুইবে মলমতি লোকৰ নিচয়
গুচিবে সৱে আচাৰ৷
কলিযুগে আৰ অন্যত্ৰ ধৰ্ম্মত
কাৰো নাহি অধিকাৰ৷৷২০৬৷৷
আন ধৰ্ম্ম এড়ি হৰিনাম স্মৰি
সুখে পাৱৈ যেন গতি৷
অনেক প্ৰবন্ধে সমস্ত ধাৰ্ম্মিকে
নপাৱৈ তাক সম্প্ৰতি৷৷
সদায় বিষ্ণুক স্মৰিবে ক্ষণিকো
নপাসৰিবাহা নৰ৷
যত মহাপাপ যত মহাপুণ্য
ই দুইৰ সৱে কিঙ্কৰ৷৷২০৭৷৷
দোষৰ নিদান কলিযুগ আত
এক মহাগুণ আছে৷
কেৱলে কীৰ্ত্তনে সংসাৰৰ বন্ধ
এড়াই মোক্ষ পাৱৈ পাছে৷৷
হৰিৰ নামেসে নামেসে নামেসে
জীৱন আৱে আহ্মাৰ৷
কলিযুগে আন গতি নাই নাই
নাই জানা সাৰে সাৰ৷৷২০৮৷৷
আউৰ বেদাগম বিস্তৰ শাস্ত্ৰত
নাহি কিছু প্ৰয়োজন৷
ধৰ্ম্মক আশায়ে অনেক তীৰ্থক
কি কাৰ্য্যে কৰা গমন৷৷
যদি অভিলাষ কৰা সৰ্ব্বজন
আপুনি মোক্ষ কাৰণ৷
গোৱিন্দ গোৱিন্দ বুলিয়া বেকতে
কৰিয়ো হৰিকীৰ্ত্তন৷৷২০৯৷৷
ইটো হৰিনামে লোকৰ যতেক
পাতক নিৰ্য্যাণ কৰে৷
ততেক পাতক প্ৰবন্ধে কৰিবে
নৱাৰৈ পাতকী নৰে৷৷
ব্ৰহ্মচাৰী গৃহ- বাসী বনবাসী
সন্ন্যাসী যতেক যতি৷
হৰিৰ কীৰ্ত্তন এড়ি কেহো নৰে
নপাৱৈ পৰম গতি৷৷২১০৷৷
সূৰ্য্যগ্ৰহণত এক কোটি ধেনু
ব্ৰাহ্মণক দেয় দান৷
প্ৰয়াগ গঙ্গাৰ জলত নিৱাস
কৰৈ দশ কল্পমান৷৷
অযুতেক যজ্ঞ কৰৈ মেৰু সম
সুৱৰ্ণক দেয় দান৷
এক শত ভাগ গোৱিন্দ নামৰ
ৰেণুকো নুহি সমান৷৷২১১৷৷
হৰি হেন ইটো দুগুটি অক্ষৰ
উচৰিলে একবাৰ৷
মোক্ষৰ পথক যাইবাক লাগিয়া
সিও ভৈল কাছপাৰ৷৷
হৰিৰ নামৰ অনন্ত মহিমা
কহিবে কাৰ শকতি৷
যদি চাৰি মুখে ব্ৰহ্মায়ো কহন্ত
তভো নুহি সমাপতি৷৷২১২৷৷
কৃষ্ণৰ কিঙ্কৰে ভণিল শঙ্কৰে
শুনিয়োক সৰ্ব্বজন৷
হেন জানি আন আলজাল এড়ি
কৰিয়ো হৰিকীৰ্ত্তন৷৷
কোন দিন ইটো শৰীৰ পৰয়
কেতিক্ষণে নেয় যম৷
আউৰ কি সেন্থৰে ভাৰত ভূমিত
হুইবাহা মনুষ্য জন্ম৷৷২১৩৷৷
কোটি কোটি জন্ম অন্তৰে যাহাৰ
আছে মহা পুণ্যৰাশি৷
সি সি কদাচিত মনুষ্য হোৱয়
ভাৰত ভূমিত আসি৷৷
দেৱৰো দুৰ্ল্লভ ইহেন জন্মক
ব্যৰ্থ কৰা কোন কামে৷
গৃহতে থাকিয়া হৰিক স্মৰিয়া
মোক্ষ সাধা হৰিনামে৷৷২১৪৷৷
কোটি এক ৰাজ- সূয় অশ্বমেধ
যজ্ঞ আক নুহি সৰি৷
হেন হৰিনাম নলৈয়া হেলাত
মৰৈ আত্মঘাত কৰি৷৷
হেন বেদবাণী তত্ত্বহেন জানি
আসনতে সুখে থাকি৷
আপুনাকো তাৰা পুৰুষ উদ্ধাৰা
হৰি হৰি বোলা ডাকি৷৷২১৫৷৷
৷৷ অজামিল উপাখ্যান সমাপ্ত৷৷৫৷৷
শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ কীৰ্তন ঘোষাখন সঁচাকৈ এখন মহান গ্ৰন্থ। ইয়াৰ কাহিনী বোৰো অতিকৈ মনোৰম।